why your script is short

چرا اندازه فیلم نامه شما کوتاه است؟

در این مقاله در خصوص اندازه مناسب برای فیلم نامه بحث خواهیم کرد و اینکه آیا کوتاهی فیلم نامه اساسا ایراد بحساب می آید یا خیر . و در نهایت اینکه اگر هنوز فکر میکنید فیلم نامه تان کوتاه است برای رفع مشکل آن چه اقدامی میتوانید انجام دهید.

همانطور که احتمالا میدانید هر صفحه از یک فیلم نامه تقریبا معادل یک دقیقه بحساب می آید. در نتیجه اگر فیلم نامه شما ۸۲ صفحه داشته باشد انتظار میرود طول فیلم حدود ۸۲ دقیقه باشد.

چرا فیلم نامه شما خیلی کوتاه شده است؟

غالبا علت آن این است که ساختار کنش داستانی شما ( بخصوص پرده دوم ) به اندازه کافی شخصیت اصلی را دچار مشکل یا چالش جدی نمیکند.

سایر دلایل میتواند اینها باشد:

  • بسته به ژانر فیلم نامه میتواند اندازه های متفاوت داشته باشد.
  • صحنه های اکشن در متن کوتاه تر از فیلم هستند.
  • بدلیل دیالوگ های کمتر ، فیلم نامه کوتاه تر می شود.

یکی از این دلایل باعث میشود فیلم نامه شما ۶۰ ، ۷۰ و یا ۸۵ صفحه باشد.

تهیه کنندگان حرفه ای انتظار دارند فیلم نامه بین ۹۰ تا ۱۱۰ صفحه باشد که این اندازه استاندارد حداقل فیلم های تجاری است. بنابراین فیلم نامه ای که زیر ۹۰ صفحه باشد معمولا به نظر کوتاه می آید. اما این بدین معنی نیست که نمیتواند تبدیل به فیلمی موفق شود.

در ادامه به شرح این موارد خواهیم پرداخت به همراه نمونه هایی از فیلم نامه های کوتاه موفق.

اندازه فیلم نامه بر اساس ژانر

میخواهیم به میانگین اندازه فیلم نامه ها در ژانر های مختلف نگاهی بیاندازیم تا ببینیم آیا هنوز هم یک فیلم نامه ۷۰ صفحه ای کوتاه است یا خیر.

در سال ۲۰۱۹ داده پرداز استفان فالوز حدود ۱۲۰۰۰ فیلم نامه را بررسی کرد تا اندازه متوسط آنها را بر اساس ژانر بدست بیاورد. این نمودار نتیجه این آنالیز می باشد :

Data Provided by Steven Follows
Data Provided by Steven Follows

اندازه میانه فیلم نامه در تمام ژانر ها ۱۰۶ صفحه معادل یک ساعت و ۴۶ دقیقه می باشد. محدوده کلی فیلم نامه ها بین ۸۰ تا ۱۴۰ صفحه و ۶۸٫۵ درصد آنها بین ۹۰ تا ۱۱۰ صفحه می باشد.

یکی از یافته های جذاب این آنالیزگر اندازه کوتاه فیلم های ترسناک در مقایسه با بقیه ژانر ها بود. این مسئله تا حدودی به خاطر طبیعت بودجه پایین اغلب فیلم های ترسناک می باشد اما میتواند به خاطر ساختار چند اوجی و کشیده این ژانر که در آن صحنه ها میتوانند بدلیل ماهیت ترسناک بودن آرام پیش بروند

بیشتر بخوانید  متن فیلم نامه کوتاه نوشته علی رضایی

نکته جالب توجه دیگر در کنار فیلم های ترسناک ، در فیلم هایی که از داستان های زندگی واقعی گرفته می شوند اندازه صفحات افزایش می یابد. این به این دلیل است که شما نیاز دارید جهان داستان و کاراکترهایتان را بیشتر توضیح دهید.

بنابراین اگر شما یک فیلم نامه ترسناک می نویسید ۸۰ صفحه کافی است . اما برای یک فیلم نامه مثلا علمی تخیلی ۸۰ صفحه میتواند به این معنی باشد که شما به اندازه کافی جزئیات وارد داستانتان نکردید و باید یک بار دیگر آن را بازنویسی کنید.

صحنه های اکشن در متن فیلم نامه کوتاه تر نوشته میشوند.

فیلم نامه نویسان حرفه ای برای نوشتن صحنه های اکشن مثل صحنه های تعقیب و گریز یا مبارزه، با علم به اینکه کارگردان ، مسئولان جلوه های ویژه ، بدلکاران و تدوین گران میتوانند به بهترین وجه این صحنه ها را ایجاد کنند از نوشتن جزئیات درباره این صحنه ها خودداری میکنند.

به فیلم هایی مثل جیمزباند، جان ویک یا سری های سریع و خشن فکر کنید. غیرمنطقی است که هر مشت و لگد و گلوله ای بطور دقیق در فیلم نامه نوشته شده باشد. بجای آن میتوان یک نسخه کوتاه نوشت و فضا را برای کارگردانی استادانه باز گذاشت.

توجه کنید به این صحنه معروف از فیلم ماموریت غیرممکن زمانی که تام کروز با طناب آویزان شده و میخواهد اطلاعات را از سیستم کامپیوتری بدزدد بدون اینکه با زمین برخورد کند چون اگر برخورد کند آژیر خطر به صدا در خواهد آمد . این صحنه پرتنش ۲ دقیقه و ۴۲ ثانیه ای را مشاهده کنید:

حال با متن اصلی که فقط در یک صفحه نوشته شده مقایسه نمایید:


بنابراین اگر شما در فیلمتان از این قبیل صحنه ها دارید ، اندازه فیلم نامه تان شاید به ۹۰ صفحه نرسد.

فیلم نامه های اتمسفری طبیعتا کوتاه ترند

منظور از اتمسفر همان لحن فیلم نامه می باشد. اگر چیزی مختصر نوشته شده باشد میتواند به این معنی نباشد که زمان آن هم کوتاه باشد و بلعکس کلمه های توصیفی میتوانند تصویری از یک نمای باز ( لانگ شات ) در ذهن خواننده ایجاد کنند در حالی که بلحاظ زمانی هیچ اتفاقی نیافتاده است.

از وقتی که به فیلم نامه نویسان برای نوشتن توصیف صحنه ها، عبارت “کم هم زیاد است” توصیه میشود، فیلم های بلند ، با پلان های کشدار و دیالوگ های کوتاه معمولا فیلم نامه های کوتاه تری دارند. کارگردانانی که علاقه مند گرفتن پلان های طولانی هستند معمولا صحنه ها را بلندتر از آنچه نوشته شده می سازند. بنابراین ممکن است یک نصف صفحه را چند دقیقه کش دهند.

بیشتر بخوانید  دانلود چند نمایشنامه و فیلمنامه نوشته محمد یعقوبی - pdf

فیلم خواننده یک مثال خوب است.در این فیلم با بازی کیت وینسلت و رالف فینز، یک احساس مالیخولیایی وجود دارد که بشدت تم پشیمانی و شرمساری و تامل فیلم را تقویت میکند. کارگردان اثر، استفان دالدری، صحنه هایی از لحظه های بدون دیالوگ خلق کرده است که احتمالا در فیلم نامه یک خط بیشتر نبوده اند و حالا در فیلم هرکدام بیش از یک دقیقه طول می کشند.

فیلمسازان تجربی مانند ترنس مالیک، بلا تار و آندری تارکوفسکی فیلم‌هایی می‌سازند که سه تا هشت ساعت طول می‌کشد. مطمئنا این فیلم های حماسی، فیلمنامه های بسیار کوتاه تری داشته اند.

با این حال، تا زمانی که شما کارگردان نباشید، نمی توانید بدانید که فیلم نهایی چقدر طول خواهد کشید، بنابراین منطقی است که مدت زمان آن را مطابق با قاعده “حساب سرانگشتی” که در ابتدا گفته شد در نظر بگیرید.

فیلم نامه های کوتاه معمولا مشکل ساختاری دارند

این امکان وجود دارد که شما با ساختار فیلمنامه خود مشکل داشته باشید، و مشکل معمولاً یا در  کنش اصلی داستان (پرده دوم) و یا در پایان ناگهانی و غیرمنتظره است. در اینجا چند سوال وجود دارد که ممکن است از خود بپرسید:

  • آیا من تنش را در پرده دوم به نقطه شکست رسانده ام یا خیلی زود مسائل را حل کردم؟
  • آیا پیچ و خم های کافی در راه رسیدن به اوج در پایان پرده دوم وجود دارد؟
  • آیا زمان کافی برای حل هریک از داستان های فرعی داده شده ؟
  • آیا پایان بندی من خیلی سریع و ناگهانی و غیرمنتظره نشده ؟
  • آیا پایانی نوشته ام که انتظارات ژانر فیلم را برآورده کند ؟

مثلا در یک فیلم ترسناک، اگر اسلشر به طور ناگهانی بیرون صحنه نمایش بمیرد، پاسخ به آخرین سوال تقریباً به طور قطع منفی است.

حواستان باشد از زیاده گویی در فیلم نامه خودداری کنید. همچنین اگر می‌خواهید از ترفندهای یواشکی مانند تغییر حاشیه یا اندازه متن برای افزایش حجم فیلم نامه استفاده کنید باید بگویم تهیه کنندگان فیلم در مورد چنین چیزهایی خیلی باهوش هستند!

در عوض، به این فکر کنید که آیا عدالت را در سیر تکامل شخصیت های خود رعایت کرده اید یا خیر. آیا سکانس های اکشن را با جزئیات کافی توصیف کرده‌اید تا متن شما برای خواننده هیجان انگیز باشد؟

بیشتر بخوانید  " عجب دوریم از دریا " با صدای مازیار ظریف صنایعی و آهنگ سازی محسن مرشد

با فرض اینکه سوژه‌ای را انتخاب کرده‌اید که رویدادهای کافی برای ساختن یک فیلم کامل قابل اجرا داشته باشد، ممکن است به سادگی در عجله‌تان برای رسیدن به پایان یک خطای ساختاری مرتکب شده باشید.

ایراد ساختاری ندارید ؟ به چه چیز دیگری باید توجه کنید؟

اگر سکانس‌های اکشنی دارید و آنها را کوتاه توصیف کرده اید تا فضایی برای تخیل کارگردان ایجاد کنید، کمی به آنها پروبال بدهید . همچنین میتوانید از اکشن برای آشکار کردن ابعاد شخصیت استفاده کنید.

به قطره عرقی که از پیشانی تام کروز در ماموریت غیرممکن افتاد فکر کنید. این نشان می دهد که او تحت فشار بسیار زیادی است و فوق بشر نیست. و هنگامی که او موفق می شود قطره در حال سقوط را بگیرد، در عین حال که لحظه ای هیجان انگیز است، عملکرد برق آسا و تدبیر او را نشان می دهد. شما باید بتوانید این لحظه های اکشن را در توصیف صحنه بخوبی بنویسید.

در نهایت، اگر صادقانه ساختار، نوشته‌های توصیفی، تعاملات شخصیت‌ها و پایان‌بندی خود را ارزیابی کرده‌اید، و هنوز نمی‌توانید جایی را پیدا کنید که به کمی فضای تنفسی بیشتر نیاز داشته باشد، نگران نباشید.

در نظر داشته باشید که فیلم نامه  فیلم اسکار گرفته ی هنرمند ( The Artist 2011 ) فقط ۴۴ صفحه داشته . مسلما این برای یک فیلم صامت امروزی بود که بر کمدی فیزیکی و داستان‌گویی بصری تکیه داشت، اما همین میتواند نشان ‌دهد که گاهی کمتر ، بیشتر است .

اگر نیاز دارید بیشتر قانع شوید ، فیلم نامه ۷۳ صفحه ای فیلم استخوان زمستان (Winter’s Bone  2010 ) را بخوانید که برای نویسندگان دبرا گرانیک و آن روسلینی جایزه فیلم‌نامه‌نویسی Waldo Salt در جشنواره فیلم ساندنس ۲۰۱۰ را به ارمغان آورد.

به طور کلی، اگر فیلم‌نامه شما هیجان‌انگیز، تکان‌دهنده، خنده‌دار یا جذاب باشد، و در ساختار و قالب دقت لازم را داشته باشید، هیچ کس ناراحت نمیشود اگر کمی کوتاه باشد.

نتیجه گیری

در این مقاله فاکتور های مختلفی بیان شد که باعث میشوند فیلم نامه شما کوتاه تر از حد معمول باشد:

  • ژانر
  • لحن
  • صحنه های اکشن
  • مشکلات کنش ها 

شما چه فکر میکنید ؟ چه مسائل دیگری ممکن است وجود داشته باشد که باعث شود فیلم نامه ای کوتاه تر از حد استاندارد شود ؟

خوشحال میشوم توسط ارسال کامنت همین جا تجربیات خودتان را با بقیه به اشتراک بگذارید.

منبع اصلی : freshmenscreenplay.com

ترجمه : محسن منوریان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *