متن فیلم نامه کوتاه نوشته علی رضایی

فیلم نامه  زیر  را آقای علی رضایی برامون ارسال کردن و ما اون رو در این وبلاگ قرار دادیم تا شما دوستان بخونید و نظراتتونو بگید .در ضمن آقای رضایی لطفا نام فیلم نامه رو هم تو بخش نظرات همین پست بنویسید برامون .

متن زیر  

صبح زود-   نمای خارجی
اتوبوس شرکت واحد زرد رنگی    در حال حرکت است روی بدنه اش پوستر تبلیغاتی است که جوانی را نشان می دهد که از روی صندلی خویش بلند شده و جای خویش را به کهنسالی داده است

نمای داخل اتوبوس
تنها مسافر اتوبوس جوانی است مو بلند که در صندلی ردیف دوم سمت چپ نشسته … بیرون رانگاه میکند و کیف لب تابی بر روی پاهایش قرار گرفته
برش به: ایستگاه اتوبوس
افراد بسیاری منتظر رسیدن اتوبوس به ایستگاه هستند تا بتوانند به موقع به محل کار خویش برسند… تمام صندلی های ایستگاه پراست و برخی نیز در ایستگاه ایستاده اند.. برخی نیز در حال قدم زدن هستند…چشم ها یشان دوخته شده به انتهای خیابان … که اتوبوس زرد رنگی از دور نمایان میشود.
برش به: داخل اتوبوس
اتوبوس به آرامی به جایگاه نزدیک میشود و در مقابل ایستگاه می ایستد… راننده در کناردر اتوبوس می ایستد و در هنگام سوار شدن مسافرین بلیت های آنان را تحویل میگیرد…تمام صندلی های اتوبوس پر میشود و برخی نیز که جایی برای نشستن پیدا نمی کند بین صندلی ها می ایستند…راننده به صندلی خویش برمی گردد ودر حال بستن درهای اتوبوس ناگهان پیرمردی بین درها قرار میگیرد و به سختی داخل اتوبوس میشود….اتوبوس حرکت میکند
نمای داخل اتوبوس
پیرمرد راه خویش را باز میکند ودر بین صندلی های ردیف دوم و سوم می ایستد و چشم هایش را برای پیدا کردن مکانی برای نشستن می چرخاند اما مکانی پیدا نمی کنند … مرد میانسالی، حدودا 30ساله،که در کنار پیرمرد ایستاده متوجه پیرمرد میشود و برای کمک به او ،به طرف جوان مو بلندی که در ردیف دوم نشسته خم میشود و شروع به سخن گفتن با جوان میکند در میان سخنانش (بیصداست)اشاراتی با صورت و دست به پیرمرد میکندکه توجه جوان را به پیرمرد جلب میکند …اما جوان با تکان دان سر خویش به سمت بالا در خواست اورا رد می کند…مرد میانسال می ایستد و به سمت پیرمرد می چرخد و با بالا انداختن شانه هایش تعجب خویش را به پیر مرد نشان می دهد.
اتوبوس به ایستگاه بعدی میرسد و برخی از مسافرین در ایستگاه پیاده می شوند …طوری که پیرمرد و مرد میانسال درست در صندلی های ردیف سوم ،پشت سر جوان می نشینند و شروع به صحبت کردن میکنند (بیصدا)
 
نمای داخلی اتوبوس
 
دوربین برروی آنها زوم میکند …در حالی که آن دو در حال صحبت هستند… با نزدیک شدن نمای دوربین حرف هایشان کم کم واضح میشود…
مرد میانسال:.. بله همان طور که گفتید زمانه تغییر کرده… جوانها گستاخ شده اند و دیگر برای بزرگترها احترام قائل نیستند.
پیرمرد: زمانی که ما جوان بودیم … از بزرگترها به شدت می ترسیدم .. جرات بی احترامی به آنها را نداشتیم اما حالا…
مرد میانسال: جوانی ما هم ،فرقی با دوران شما نداشت و لی الان دور ،دور جوانهاست … هر کاری بخواهند انجام میدهند و از احترام هم چیزی درک نمی کند.
اتوبوس به ایستگاه بعدی نزدیک میشود و در ایستگاه می ایستد.
نمای خارجی
 
پیرمرد و مرد میانسال در این ایستگاه پیاده میشوند و در حال صحبت به مسیر خود ادامه میدهند.

بیشتر بخوانید  بدون عنوان

 
نمای داخلی
جوان  نیز با نگاه به اطراف متوجه میشود که به مقصد رسیده وسریع از در اتوبوس پیاده میشود.
نمای خارجی  داخل پیاده رو
جوان بعد از حرکت اتوبوس با پایی لنگان  که پایش را بر روی زمین میکشد به مغازه کتابفروشی روبروی ایستگاه وارد میشود.

پایان
علی رضایی 18 2 90

63 دیدگاه در “متن فیلم نامه کوتاه نوشته علی رضایی”

  1. با سلام منتظر نظر شما اقای منوریان هستم
    اسمش هم “نسل ما”
    کار اوله برای کلاس یلمنامه نویس نوشتم
    به برخی نشان دادم نظر روشن ندادند فقط تشویق کردند حتی استاد خودم هم خیلی به سختی نظر داد گفت که با وسط فیلم نامه راحت نیستم می خواهم با نظرات مختلف کاملش کنم

    1. اقای رضایی…من رک هستم و زبانم هرگز به تعارف نمی چرخه…باید بگمببیش از صد مدل فیلم کوتاه از این دست دیده ام که به مراتب تاثیرگذار تر بوده اند…من از همان ابتدا حدس زدم که چه می شه و پای پسر مشکل داره….فیلم کوتاه زیاد ببینید

  2. آقای رضایی . موضوع فیلم نامه رو می پسندم .
    اما پرداخت البته به سلیقه من میتواند متفاوت باشد . از نظر من این متن با این روش پرداخت نیازی به دیالوگ ندارد و میتواند بدون دیالوگ نوشته شود و بجای دیالوگ ها همانطورکه صدای شلوغی بگوش میرسد با حرکات نمایشی و میمیک دیالوگ منتقل شود.
    همچنین سعی کنید جزئیاتی که وارد کار میکنید از اونجاییکه فیلم کوتاه است موثر باشد . در فیلم کوتاه جزئیات بسیار به چشم میاید و بیننده حرفه ای از هر المانی که در تصویر میبیند انتظار عمل دارد . مثلا کیف لپ تاپ باید نمایشی را برعهده بگیرد (یا نمادی ) . در غیر اینصورت باید حذف شود .
    یا فرضا اگر بازی نگاه فقط بین پیرمرد و جوان شکل بگیرد و پای شخص سومی به میان نیاید آیا اتفاقی می افتد ؟
    و در نهایت همیشه متن ها باید بارها بازنویسی شوند و گاهی در طول بازنویسی ها ماهیت متن عوض میشود و نباید نگران این موضوع بود .

  3. با سلام
    اقای منوریان
    1.بله فیلم کوتاه بدون دیالوگ بهتره اما بیان و رساندن مطلب بدون دیالوگ کار سختیه احتمال برداشت متفاوت وجود داره.
    2.نمایش دیالوگ بدون کلام فکر می کنم جالب باشه
    3.کیف لپ تاب نوعی نماد پیشرفت و ترقی زمانه همچنین موهای بلند جوان که بیانگر نوع تیپ نسل امروزی است.
    پیرمرد متعلق به نسل قدیمه و مرد میانسال هم ما بین این دو نسله تفاوت سه نوع نسل که فکر کنم پرداختن به ظاهر انها بد نباشه که موضوع مشخص تر باشه؟
    از نوع نقدتون خوششم امد باز منتظر جوابتون هستم نوع نگاه های متفاوت باعث پخته تر شدن فیلم نامه یا هر موضوعی میشه این هم نوعی مشورته؟
    والسلام علیرضا کریمی
    همسانی نگاه این دو نسل به نسل جوان مورد توجه هم هست

  4. سلام لئون
    هر کسی علاقهای داره برا تفریحه و کسب تجربه است من طلبه علوم دینی هستم و همچنین مترجم زبان انگلیسی گاهی هم داستان یا این نوع کارها از ما سر می زنه فکر می کنم بد نباشه

  5. سلام… کار جالبی بود به نظر من… آدم دوست داشت ببینه آخرش چجوری تموم میشه…. همیشه موفق باشید

  6. سلام / خسته نباشید / من فیلمنامه نویس ومدت 4سال است تدریس فیلمنامه دارم. این سوژه ها اکثرا در ذهن همه شکل میگیرد ولی همیشه سعی کنید یک قدم جلوتر حرکت کنید یا اینکه حواستان به اطراف باشد ! یعنی چی ؟ یعنی اینکه این سوژه بعنوان یک میان برنامه در تلویزیون پخش شده / پس همیشه دنبال سوژه هایی باشیم که تکراری نباشد. از نظر فیلمنامه نویسی شروع خوبیه / انشالله موفق باشید .

    1. ببخشید بنده هم تازه شروع به کار کردم می خواستم شما یک فیلمنامه در مورد زن دارید محتوا فرقی نمیکنه فقط کوتاه باشه.

  7. با سلام خانم حداد
    ممنون از اظهار نظرت
    فیلم نامه شما را چند بار دوباره خوندم کار خوبی بود ولی اخر فیلم فاجعه برای جامعه است .
    اتفاقی است که بارها اتفاق افتاده ای کاش میشد اخر فیلم نامه را تغییر بدید و نوعی دختر اشتبا هش را قبول میکرد و سعی به ادامه زندگی میگرفت راهی که در جامعه ما به ندرت نشان داده شده
    ممنون

  8. با سلام و خسته نباشید خدمت همه دوستان.من متن نمایشنامه “سرتو بدزد رفیق” رو می خوام کسی میتونه کمکم کنه؟خیلی ممنون میشم.تو رو خدا اگه ممکنه زودتر چون خیلی ضروریه.

  9. تشکر دوست عزیز آقای رضائی فلم نامه خیلی قشنگ است ، به امید موفقیت های هرچه بیشترتان احمدضیا نظری ، کابل افغانستان دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه کابل

  10. بدک نبود، ولی آخرش یک پای لنگان اصلا قانع کننده نبود(منظورم این نیست که دوتا پاش باید می لنگید نه)
    من اگر جای شما بودم این فیلمنامه رو اینطور تغییر میدادم که، آخر خط همه پیاده میشن اما پسر پیاده نمیشه، شب شده ولی باز پسر پیاده نمیشه و همراه راننده میره تا جایی که راننده توقف می کنه، میره از جای بار یک ویلچر میاره، پسر رو که خوابه رو بیدار می کنه و میگه: پسرم پاشو رسیدیم خونه!
    پسر رو بقل می کنه رو ویلچرش می نشونه
    پدر: بریم شام مامان رو بزنیم تو رگ که خیلی گرسنمه…
    فید اوت

    توجه داشته باش که مهمترین بخش فیلمنامه کوتاه پایانشه و اگه پایانشو خراب کنی به هیچ دردی نمی خوره
    ولی بازم آفرین ایده و موضوعت عالی بود.
    موفق باشی

  11. سلام…خسته نباشید….جالب بود….
    میخواستم بدونم این فیلمنامه قبلا جلو دوربین رفته؟
    من 16 سالمه و بازیگرم…دارم برای جشنواره فیلم کوتاه دانش آموزی تجربه آموزی میکنم….متاسفانه دستی در نمایشنامه نویسی ندارم…واسه همین اگر منو راهنمایی کنین کمکه بزرگی به من کردین…واقعا به کمکتون احتیاج دارم…:)
    پیروز باشید

    1. سلام من هم در حال فیلم ساختن هستم.من 18سالمه کارگردان و داور جشنواره فیلم کوتاه ایران هستم.اگه کاری داری یه زنگ بزن.09365279989

  12. سلام خوبین ممنونم بابت نمایشنامه هایی که اینجا گذاشتید واقعا خوبن من خودم یه نمایش نامه نویس نوپا هستم نمایش نامه نویس که چه عرض کنم فقط طرح های خوبی میگم اما نمیتونم اونا رو پردازش کنم کلی کتاب و نمایشنامه خوندم اما بدتر گیج شدم الانم فانتزی رو با نمایش واقععی قاطی کردم می خواستم اگه وقت دارید و میتونید کمکم کنید که بتونم طرح هایی رو که توی ذهنم هستش رو بنویسم واقعا ممنون میشم شمارم رو هم اگه بخواید اینجا میزارم یا اگه میخواستین میام نت اینجا توضیح بدید ممنونم لطفا جوابم رو همین جابنویسید

  13. سلام عزيزم.كارت خيلي ضعيف بود.چون مطمئتم ميتوني بهتر بنويسي.نوع نگاهتو پرداختتو تغيير بده.ببين 1فيلمنامه در درجه اول بايد كامل باشه يعني فرم وساختار فيلمنامتوبايد حفظ كني ما تو فيلمنامه ازبرش به وزوم ميشه وامثال اينا استفاده نمي كنيم.اينا نظرات شخصيه من ني اينا اساس فيلمنامه نويسيه كه استاد يا مربي يا هرچيز ديگتون بايد بهت ياد بده.فيلمنامه زياد بخون وفيلم زياد ببين .سعي كن هر فيلمنامه ات با كاراي قبليت متفاوت باشه.دوس داشتي برام ميل بزن تا ازتجربه هاي 7ساله ي خودمو كه 5 فيلم كوتاه و2فيلم سينمايي تو كارنامم دارم وعضوانجمن سينماي جوانان هستم در اختيارت بذارم.موفق باشي.

    1. سلام مهسا خانوم
      لطفا اگه امکانش هست به من کمک کنید تا بتونم از تجربیاتتون استفاده کنم در فیلمسازی.
      باسپاس

    2. سلام دوستان من انیمیشن ساز هستم میشه چند تا ایده برام بفرستین چون میخوام برای جشنواره بسازم در خصوص فیلم نامه شما هم بگم خیلی خیلی ضعیف بود ببخشید رک گفتم امید است نگرشتون را تِغییر بدین و اینکه دکوپاژ کار نویسنده نیست که در فیلنامه بصورت مستقیم شما اوردین انشاالله نگرشتون به ساخت فیلم تغییر کند ممنون.

  14. سلام علی جون از فیلمنامت انتظار پایان متفاوت تری رو داشتم ولی بازم به قول ما مشهدیا (ایول یره ) دوست دارم بیشتر از کارایی که نوشتی بدونم ایمیلمو برات میذارم حال کردی با ما تماس بگیر . mojaver8@yahoo.com

  15. ایده تون خیلی جالب بود اما از نحوه توضیح دادنتون یه طوری همون اول کار پایان داستان رو لو داده بودین 🙂

  16. سلام آقای منوریان من فیلمنامم رو براى شما تو تالار گفتگو گذاشتم اگه امکانش هست تو سایتتون بگذارید.

  17. با سلام و خسته نباشيد خدمت تمام عزيزان حاضر و فعال در اين وبلاگ.راستش اصلا فكر نمي كردم همچين وبلاگي بتونه بازديد كننده داشته باشه اونم تو زمينه فيلمنامه.جا داره اول به سازنده ي اين وبلاگ آفرين گفت و از فعالان تشكر كرد.اميدوارم كه روز به روز كيفيت و كميت اين وبلاگ افزايش ژيدا كنه.

  18. سلام خدمت دوست عزیزم آقای رضایی.
    همانطور که آقای منوریان فرمودند نیازی به دیالوگ در کار وجود نداشت. میتوان با تکان دادن سر و در گوشی حرف زدن و ابراز تأسف منظور را رساند.
    این تنها فرق فیلمنامه با نمایشنامه است. یعنی تصویر سازی.
    ایراد کوچک دیگری که باید بگیرم این است که جوان بعد از پیاده شدن همه مسافرها میتواند با پای لنگان و به زحمت و با کمک میله اتوبوس به آرامی برخیزد و پیاده شود.
    و در آخر موفق و پیروز باشید.

  19. سلام آقای رضایی متن فیلمنامه ی شما رو به طور دقیق خوندم
    نکاتی به ذهنم رسید که شاید بد نباشه استفاده کنید
    اول اینکه برا خود من هم این اتّفاق افتاد که پام زخم شده بود و در اتوبوس پیرمردی سر بلند نشدن من و … قُر می زد. داستان قابل لمس بود. بهتر از این هم می شد تمومش کرد ولی مهم خود نویسنده هست که بهترین راه رو برای پایان انتخاب می کنه نه شخص دیگری
    ۱٫ قالب نوشتاری شما فیلمنامه ای نیست و بیشتر شبیه داستان یا روایتی از یک ماجراست خود این باعث می شه افرادی که اهل فن هستند یا کارگردان‌ها و تهیه کنندگان وقتشون رو صرف مطالعه نکنند. هر چند متن فیلمنامه کوتاه باشه
    ۲٫ اصطلاحتی نظیر دوربین و … نیازی به ذکر شدن در فیلمنامه نیست
    ۳٫ بازم بنویسید و فیلمهای خوب ببینید و بازم بنویسید
    حقیر فیلمنامه نویس فیلمهای انیمیشن هستم و ساختار فیلمنامه ی انیمیشن کمی متفاوت و پیچیده تر از فیلم زنده هست انشاءالله در کاراتون موفّق باشید. جمال‌الدّین زارع مدیر سایتwww.animationscript.com

  20. سلام . . .
    یه سوال علی آقا
    آیا این متنی که نوشتی اولین متنت بود .!!؟؟
    آیا در اولین مرحله این رو نوشتی یا چند بار بازنویسی کردی.!!؟
    اصلا به این فکر نکن که دیگران چی می گن . . .
    اون چیزی که به ذهنت می رسه و از نظر خودت خوبه بنویس.
    یه بار بنویس بعد ببین از نظر خودت می شه بهتر بشه یا نه..؟
    یه پیشنهاد…نمی دونم این موضوع رو خودت لمس کردی یا نه ولی اگه دو یا سه روز تقریبا وقت بذاری و داخل اتوبوس باشی فکر کنم کارت بی نقص تر در میاد.
    ایدت خیلی خوب بود . . .پرداختن به ایده هم صلیقه ایه به صلیقت هم احترام می ذارم.
    لطفا واسه من دعا کنین دارم یه فیلم نامه کار می کنم.

  21. سلام ..
    دارم رو یه فیلم نامه حرفه ای کار میکنم ..
    الان تقریبا 2 سال روش کار میکنم اما خیلی جاها توش میمونم ..

    کلی کلاس رفتم …

    یه همکار پایه میخوام باشه ..

    محسن محمدی

  22. خسته نباشی. اولا موضع خودتو معلوم کن که نویسنده هستی یا کارگردان؟ اگه نویسنده هستی در متنت راجب نما ها و حرکت دوربین صحبتی نکن. در متن تو تا حدودی رگه های دکوپاژ دیده میشود که اصلا خوب نیست چونکه کارگردان از دیدن این ها زده میشود. تو نویسنده هستی و بدون اینکه وضعیت دوربین را تشریح کنی طوری بنویس که کارگردان همان برداشت ذهن تورو داشته باشه

  23. سلام اقا صادق بله ،اولین نوشتم بود .برا پایان دوره فیلم کوتاه .تو انجمن سینمای جوان ،البته چند بار بازسازری شد و الان بکلی تغییر کرده بدون دیالوگ

  24. سلام من همه فیلم کوتاه های گذاشته شده را میخونم وهمشون بخصوص مال شما بسیار خوشم اومد.متشکریم

  25. سلام من چند تا کار کوتاه برای فروش دارم اگه خریدارین با من تماس بگیرین09167128847

  26. باسلام به آقای رضایی. خسته نباشید خوب بود ولی امان ازاین همه تکرار، تکرار، تکرار و شعار . بهترنیست فکرهامونوبیشتربه کار بندازیم؟ این به طورکلی وجزئی این که پای جوان خیلی بیشترباید مشکل می داشت . این دوستان هم جای خودرابه بزرگترها میدهندو این که پایان واضح و روشن بود و از اول میشد حدس زد و دیگراشکالات که دوستان فرموده اند . ولی بازهم ممنون که به نمایش گذاشتی و ازخیلی کارهایی که خوانده بودم بهتربود .

  27. سلام.خوب بود ولي عالي نبود.ديالوگ ها به قول معروف خيلي رو وغيرطبيعي بودن واصلا نيازي به آوردنشون نبود.ممنون

  28. سلالم فیلم کوتاه دو تا ساختم و در حال ساخت یکی دیگه هستم و دنبال یه فیلمنامه خوب و قشنگ هستم
    09169474997 گندمکار

  29. با سلام و درود فراوان خدمت شما هنرمند گرامی بنده از فیلم نامه های شما لذت بردم امیدورام ذهن شما بیش از پیش پویا تر به سمت حقایق باشد اگر طرحی ایده ای و فیلم نامه کوتاهی داشتین که کار نشده من خوشم بیاد کار میکنم سپاس گزارم

  30. با سلام و تشکر از آقای منوریان بابت این وبلاگ خوب و مفیدشون که بسیار از لطف و نظر دوستان در اینجا بهره میبریم و چیزهای زیادی یاد میگیریم. من تا حالا کلاس فیلمنامه نویسی نرفتم. اما در کل علاقه زیادی به نویسندگی (چه داستان و چه فیلمنامه ) و شعر گفتن دارم و شعر هم زیاد گفتم. امابرای بار اوله که میخوام یه فیلمنامه ی بلند بنویسم و خیلی هم براش وقت میذارم و روش فکر میکنم. سوژه های زیاد و جالبی توی ذهنم است اما توی نوشتنشون به شکل فیلمنامه کمی مشکل دارم. واقعا از همه ممنونم بخاطر نظرات کارشناسانه و خوبشون

  31. سلام حالتون خوبه ببخشیدمن ب فیلمنامه نویسی خیلی علاقه دارم زندگینامه شخصی رونوشتم میخواستم ازتون خواهش کنم بهم کمک کنید منتظر جوابتون هستم

  32. ایده داستان متاسفانه نو نیست و با به میان اومدن پیرمرد تهش مشخصه … نیاط به پایان متفاوت داره …

  33. سلام
    نظر دوستی رو که گفتن بی کلام باشه بهتره خیلی پسندیدم چون به نظرم جذاب تر ازدیالوگ کلیشه ای بین مرد میانسال وپیرمرد است.

  34. درود بر شما این نظر شخصیه منه اگر میخواهید دیالوگ بنویسید شعر زیاد بخونید

  35. سلام اگه ممکنه یه فیلمنامه کوتاه بدون دیالوگ درمورد مصرف آب برام بفرستید خیلی فوریه..ممنون میشم.صحنه فیلم برداری که دراختیار دارم زمین کشاورزیه ک با آب زیادی تمام زمین آبیاری میشه وآبیاری قطره ای نیست.

  36. سلام اگه ممکنه یه فیلمنامه کوتاه بدون دیالوگ درمورد مصرف آب برام بفرستید خیلی فوریه..ممنون میشم.صحنه فیلم برداری که دراختیار دارم زمین کشاورزیه ک با آب زیادی تمام زمین آبیاری میشه وآبیاری قطره ای نیست.

  37. آقای رضایی
    مشکل این داستان را در این قسمت داستان دریافتم که همان زمان که آن مرد از جوان می‌پرسد باید جوان میگفت که مشکل پا دارد………
    به نظرم داستان اگر این‌گونه می‌بود خیلی عالی می‌شد که…….
    درون اتوبوس خیلی سروصدا بود و گپ هیچ‌کسی به خوبی شنیده نمی‌شد و آن مرد از جوان خواست در حالی که ایستاده بود با اشاره خواست که پیرمرد را جا دهد و از میان حرف‌های جوان فقط «نه» آن را می‌فهمد و با تعجب به آن جوان میبیند و چون سروصدا زیاد است دیگر نمی‌توانن گپ بزنن……

  38. من چندتا فیلم کوتاه ساختم و حالا میخوام یک فیلم کوتاه ۳۰ الی ۵۰ دقیقه ای درمورد تعطیلات تابستونی ۴ نوجوان ۱۵ یا ۱۶ ساله بسازم لطفا اگه فیلمنامه ای دارین به من معرفی کنید آدرس ایمیل. hosseinrezabayan2002@gmail.com

پاسخ دادن به شیما لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *